שיטות טיפול בציפורן חודרנית בתחום הפודיאטריה

ציפורן חודרנית היא תופעה בה הציפורן נעשית חדה מהצד, ולא כלפי קדימה. החוד הצדי של הציפורן חודר לתוך העור ובמקרים קשים – פוצע אותו. הטיפולים שניתן לקבל הם פודיאטריים, כלומר כחלק מרפואת כף הרגל. הפודיאטריה המודרנית מציעה מספר שיטות להסרת ציפורן חודרנית מכף הרגל.

ניתוח ציפורן חודרנית

היווה מאז ומעולם הטיפול היסודי ביותר אשר לא רק מסיר פיזית את הציפורן אלא גם את הצמיחה המעוותת שלה כתופעה, באמצעות השמדת השורש. כשפותחים את האצבע אחרי ניתוח הרדמה מקומית, בודקים היכן ממוקם השורש ומסירים אותו באזור החודרני. הדבר גורם לכך שהציפורן תצמח בגודל של 1 מ"מ פחות מהמקור, כשבצד החודרני לשעבר יצמח עור (בדומה לעקירת שן שבמקומה צומח חייך). קטיעת השורש של הציפורן החודרנית נעשית באמצעות חומר כימי כירורגי ייעודי.

ניתוח לייזר

תחילת הניתוח זהה לחלוטין לקודמו: הרדמה מקומית ופתיחה של האצבע בחלק החודרני של הציפורן לשם קטיעת השורש. הפעם, משתמשים בקרן לייזר לביצוע הקטיעה, אשר מפוררת אותו וגורמת לשטח החודרני להיות עם רקמות עור ללא ציפורן. גם כאן, גודל הציפורן יהיה קטן ב- 1 מ"מ מהמקור על מנת שהיא לא תהווה יותר ציפורן חודרנית.

המלצות הפודיאטור

מטופל ראשון שנבדק על ידי פודיאטור בנושא ציפורן חודרנית לא נשלח לניתוח, בדרך כלל. קודם כי הוא נשלח לפדיקוריסט רפואי לצורך גזירת הציפורן החודרנית. במידה והבעיה ממשיכה ונעשית כרונית, ישלח הפודיאטור את המטופל לניתוח כימי או לייזר להסרת השורש החודרני כמבואר בפרקים הקודמים של מאמר זה.

הימנעות מראש מציפורן חודרנית – זה בידיים שלנו!

  • רכשו נעליים שיהיו קצת יותר גדולות מהמידה שלכם ולא בפורמט של "כפפה ליד". הצפיפות של הבוהן במצב כזה עשויה לגרום לציפורן חודרנית.
  • הימנעו מחבטות קשות בכדורגל, בהליכה או בכל שימוש אחר בכף הרגל שלכם. אם צד הבוהן נפגע בטראומה, ייתכן כי זה יוביל לכך שהציפורן תצמח עקום לכיוון החודרני.
  • היבדקו מעת לעת בבדיקת פודיאטריה לזיהוי פטריות בכף הרגל. אם אחת מהן פוגעךת בבוהן זה עלול להוביל לציפורן חודרנית.

ציפורן חודרנית היא תופעה כואבת וקשה אך בהחלט ניתנת למניעה אם מקפידים על שמירה על הבהונות שלנו!