מדוע צריך חשב שכר ובודק שכר בעסק?

בכל חודש העובדים שלכם ממתינים לקבל את המשכורת, התגמול על העבודה המצוינת שעשו בחודש שעבר. חלקם משתכרים באופן שעתי, אחרים מקבלים גם עמלות ויש כאלה שעובדים על משכורת חודשית קבועה. לצד ההכנסות ישנן גם הוצאות שחלות על העובד ועל המעסיק, כמו: תשלומי פנסיה, נסיעות, ביטוח לאומי, מס הכנסה ותשלומים אחרים. לכן, יש להכין את המשכורת של כל עובד באופן מדוקדק וללא טעויות.

כמה עשויה לעלות לכם טעות בחישוב השכר של העובד?

היות וישראל היא מדינה סוציאלית במקורה, חוקי העבודה שלה נוקשים מאד. לכן, לעובדים יש זכויות רבות וביניהן הזכות לקבל את משכורתם ללא רבב. טעות קטנה שחוזרת על עצמה לאורך זמן, שיכולה לפגוע בשכר העובד בשקלים בודדים, עלולה לגרור קנסות כבדים כנגד בעל העסק.

כיום, עסקים רבים גילו את השיטה הנכונה להימנע מכך. שימוש בשירותיו של חשב שכר שמחשב את המשכורת החודשית עבור כלל העובדים בחברה. אין זה משנה אם מדובר בשלושה עובדים או במאה עובדים, הוא יוכל להפיק תלוש משכורת שבו ילקחו בחשבון נקודות זכות שמגיעות לעובד, תארים שסיים, מספר ילדים, מצב משפחתי וההסכמים שבינו לבין המעסיק הנוגעים לפנסיה. 

מעבר לכך, ישנו מנגנון פיקוח נוסף שיכול להגן על המעסיק בדמות בודק שכר. אדם זה בוחן האם ישנן טעויות מקריות או שינויים בסטטוס של העובד שיכולים להוביל לשינוי במשכורתו. כל עוד המעסיק מוכיח כי העסיק בודק שכר מוסמך באופן קבוע שבוחן את זכויות העובדים, הוא יכול להוכיח לבית הדין לענייני עבודה כי טעות כלשהי שחלה במשכורת העובד בוצעה בתום לב ולא במכוון.

מעסיק שהורשע במתן תשלום מופחת לעובדים במכוון ישלם קנס גבוה יותר, וינקטו נגדו פעולות שיכולות להשפיע באופן מהותי על המצב הכלכלי בעסק. לכן, כדאי להימנע מכך מראש ולוודא כי שכר העובדים מחושב כראוי.

בודק שכר במקרה של ביקורת על־ידי משרד העבודה

אם מספר עובדים מתלוננים על המעסיק, יתכן ותידרש ביקורת על־ידי בית־הדין לענייני עבודה. במקרה זה לא מדובר בבדיקות יזומות שמבצע המעסיק כדי למנוע טעויות, אלא בבדיקה שנועדה לגלות את היקף הזכויות הסוציאליות שנגרעו מהעובדים בחברה במהלך תקופת העסקתם. 

בדיקה זו עשויה להוביל להוכחה כי הפגיעה בשכר העובדים בוצעה במכוון ולא בתום לב, ושהמעסיק ניסה להרוויח על חשבונם של עובדים אלה. גם פה, בודק השכר יכול להראות כי מדובר במקרה בודד של עובד אחד שלא קיבל את זכויותיו, בעוד האחרים זכו למלוא משכורתם כחוק. במקרה זה יהיה קל יותר להפחית את הקנסות שיושתו על המעסיק.

לסיכום, תחום השכר בחברה מהותי מאד לתפקוד התקין של העסק כמו גם לשימור המוטיבציה של העובדים הזוכים לתשלום הוגן עבור עבודתם. לכן, הקפידו להעסיק חשב שכר ובודק שכר ותוכלו להימנע מעוגמת נפש.