מהו חוק הגנת השכר?

האם נתקלתם אי פעם בתלונה של עובד על כך שאתם מפרישים סכום גבוה מדי משכרו או לא מעניקים לו את מלוא המשכורת? חשוב לדעת כי לא מדובר רק ברצון של העובד להגדיל את משכורתו, אלא במודעות הגוברת והולכת בקרב עובדים צעירים ומבוגרים כאחד לזכויותיהם. במאמר זה נדון בהרחבה בחוק ותיק עוד משנת 1958, שהמשיך להתעדכן, וכעת זוכה לאכיפה משמעותית ולגיבוי בתי־הדין לענייני עבודה ברחבי הארץ.

גלגולי החוק המגן על שכר העובדים

בשנת 1958 לאחר סוגיות רבות שעלו בכנסת שהיו קשורות לתנאי העובדים, נחקק הבסיס של חוק הגנת שכר, שעד היום קרוי "חוק הגנת השכר, התשי"ח 1958. בבסיסו עסק החוק בעיקר בתחום של הלנת שכר (תשלום משכורת מאוחר מהתאריך הקבוע בחוק), תשלום פיצויים לעובדים ונתונים נוספים. החוק הבסיסי ללא השינויים הקבועים בו לא היה מספיק מדויק ולכן היה קשה מאד לאכוף אותו. מעסיקים רבים ניצלו פרצות בחוק, ואת העובדה שתלושי השכר לא היו אחידים. לכן, בארגונים שבהם היה ועד עובדים שדאג לוודא שהמשכורות משולמות כחוק, העובדים נהנו מתנאים טובים יותר מאשר בסקטור הפרטי שבו מעסיקים רבים היו מתעלמים מהוראות החוק, ומנפיקים משכורת ללא פירוט מדויק של התנאים הסוציאליים שהופרשו לעובדים.

בשנת 2008 בוצע שינוי מהותי מאד. לצד חישוב שעות עבודה המעסיקים נדרשו גם להפיק תלוש משכורת שבו מאוזכרים לפרטי פרטים כל המרכיבים הקיימים בשכר כולל ההפרשות למיסים, ביטוח לאומי והפרשות נוספות לפנסיה ולנסיעות. כך העובד יכל לדעת בדיוק איזה סכום הוא מקבל וכיצד הוא חושב. אם עובד היה מזהה שיש בעיה במשכורת הוא יכל לפנות לבית־הדין לענייני עבודה, ולהציג את החישוב שהוביל למשכורת המופחתת.

אכיפת החוק

לצד השינויים שבוצעו בחיוב המעסיקים לאזכור מדויק של מרכיבי המשכורת, נוספו ועודכנו שינויים הקשורים גם לדיווח החסכון הפנסיוני של העובד. כיום, המעסיקים נדרשים להשתמש בממשק אחיד כדי לוודא שאכן ההפרשות הרשומות בתלוש הועברו לחברות הביטוח והחיסכון הפנסיוני והסכומים הופרשו עבור העובד. אם ישנה טעות כלשהי והסכום לא הופרש, חברות הביטוח הפנסיוני משגרות באופן מקוון הודעה לגבי הכספים של אותו עובד כדי שניתן יהיה לתקן את הטעות.

כל החוקים הללו זוכים היום לאכיפה משמעותית, ובתי־הדין לענייני עבודה קובעים סכומים גבוהים של פיצויים לעובדים שמשכורתם נפגעה. כמו כן, רמת המודעות של העובדים לזכויותיהם גוברת, ועורכי דין מקצועיים מסייעים בידם לקבל את מלוא הפיצויים.

לכן, מעסיקים צריכים להכיר היטב את החוק, ולהעסיק חשב שכר ובודק שכר מקצועיים כדי לוודא שהוא ממומש. האחריות היא על המעסיק ולא על העובד במקרה שהתגלתה תקלה כלשהי בחישוב השכר, וכדאי למצוא אותה מוקדם ככל האפשר ולתקנה. מה צופן העתיד? ככל הנראה, מגמה זו של שמירה קפדנית על זכויות העובדים תקבל עדיפות ראשונה בבתי־הדין לענייני עבודה, לכן כדאי כבר היום להיערך לתשתית בדיקת שכר קפדנית לשמירה על החוק.