דברים שחשוב לדעת על שימור זכויות יוצרים באינטרנט

זכויות יוצרים באינטרנט מהוות נושא חשוב שכל מי שהעלה את יצירתו לאינטרנט, תהא אשר תהא, תמונה, מסר כתוב, נגינה או סרטון, שלא לומר – פטנטים והמצאות טכנולוגיות – צריך להתעניין בו. האופן בו ניתן לגנוב זכויות יוצרים דרך הרשתות החברתיות, גוגל ויו טיוב מאלץ אותנו היוצרים לעמוד על המשמר ולטפל במפרי זכויות היוצרים שבאים לגזול לנו את היקר מכל. במקרים רבים, בוחר מפר זכויות היוצרים להזדהות בתור בוט או אווטר ובמקרים לא מעטים אחרים הוא בכלל לא יזדהה אלא יקרא לעצמו בשם של ארגון ייצוגי כלשהו (למשל "אגודת ה- (שם של מקצוע) הישראלי") ובמסגרת אותו פרופיל יגזול את זכויות היוצרים שלנו. בשל כך, ההתנהלות היעילה ביותר תתברר ככזו שצריכה להיות מול הרשת בה הגזל בוצע ולא מול המפר ישירות.

איך מסירים תוכן מגוגל שנגנב על ידי אלמוני?

ההסרה נעשית באמצעות פנייה לעורך דין זכויות יוצרים באינטרנט אשר יש לו קשרים עם גורמים שונים בגוגל, החל מטלפונים של גוגל אדסנס ועד לממשקי תוכן אחרים כמו גוגל מודעות (אדוורדס). הפנייה תהיה משפטית, בצירוף הקישור המפר, ובדרישה להורידו מרשת גוגל. כך יתנהל ההליך המשפטי גם כאשר הוא נעשה מול פייסבוק ונגזרותיה השונות, טוויטר ואינסטגרם.

האם גוגל יסירו מיד את התוכן?

תלוי בעוצמת הפנייה ובדיני הראיות שיש בה. על מנת לגרום להסרה מהירה וללא עיכובים, חשוב לשתף בתקל שקרה לכם עורך דין זכויות יוצרים באינטרנט על מנת שינסח פנייה מדויקת על בסיס חוות דעת משפטית מתאימה, שלא תותיר לגוגל או לפייסבוק דבר פרט להסרת התוכן המפר.

כיצד צפויה להיות ההתנהלות בהמשך?

במקרים רבים, המפר בוחר לחשוף את עצמו דווקא כשנתפס בקלקלתו והורידו לתו את התכנים שהוא גנב לכם. במידה והוא מטריד אתכם מחשבון אנונימי ניתן להגיש נגדו תלונה למחלקת המחשב של משטרת ישראל. במידה והוא מזדהה בשמו האמיתי, ניתן לשקול הגשת תביעה אזרחית, בנוסף. השאלה איך מסירים תוכן מגוגל מתבררת, במקרים רבים, רק כתחילת התהליך, כי מי שגנב לכם זכויות יוצרים באינטרנט לא ימהר להודות בהפסדו ואף "יילחם" כדי להציג כי מדובר בתכנים שלו. כאן, עורך דינכם צריך להתמחות בדיני ראיות, נזיקין ולשון הרע כדי לגרום למפר לרדת מדרישה זו ולהשיב לכם את הבעלות על התכנים שלכם.