המתנות שנותנים ומקבלים – שאלות ותשובות על המשמעויות הנלוות

נתינת מתנה היא למעשה מחווה שנהוגה כמעט בכל תרבויות העולם.  מנהיגים מעניקים מתנה אחד למדינת רעהו, אם בדמות חפצי אומנות, או מזכרות מאירועים משותפים. מתנה בתרבות העתיקה של המקרא למשל היו נחשבות גם להעלאת קורבן דתי.  אך בעולם המודרני הפירוש של מתנות קצת השתנה.  מרגע בו כסף נכנס לתמונה, הרבה יותר 'קל' להביע אהבה באמצעות חפצים יקרים או זולים. מה המתנות שאנחנו נותנים הלאה אומרות עלינו?  הנה כמה שאלות ותשובות על טבען של מתנות.

האם יקר אומר "חשוב"?

יש נטייה לחשוב שככל שהמתנה עולה יותר כסף כך המסר שמועבר באמצעותה הוא מדד לכמויות אהבה וחשיבות.  אחד האספקטים שצריכים להילקח בחשבון הוא באיזה סוג מתנה מדובר? האם מתנה לחמות, לכלה, לנשיא או לגננת?  בכל מקרה, צריך להשקיע סכומי כסף הגיוניים במתנות כדי שלא יפרשו את הכוונה לא נכון מהצד המקבל.  לכן יקר לא אומר בהכרח חשוב. 

האם זה מקובל להחזיר מתנות?

נוצר רושם כללי מסוים על אנשים שמחזירים אותן, על כך שהם לא מסוגלים ליהנות ממה שמביאים להם והם חייבים שתהיה להם נגיעה אישית. אולם לא כך הדבר.  כיום, כמעט לכל מוצר שנרכש ניתן פתק החלפה, לכן אין בכך כל פסול במידה והמתנה לא מתאימה.  כבר מאכזב לגלות שהשמלה שקניתם לאחותכם במתנה, קטנה עליה במידה והיא לא תוכל ללבוש אותה כלל או שהיולדת קיבלה כבר תיק החתלה בדיוק כמו שאתם קניתם, אופציית החלפה מאפשרת להם לבחור משהו שהם באמת צריכים.

מהן המתנות הכי שימושיות?

לרוב אלו דברים שתצטרכו בסביבת הבית.  בחתונות בארצות אחרות ואולי באופן מזערי בישראל, נהוג לקנות גם מתנות לחתונות על פי רשימות.  בישראל, מנהג כמעט מוחלט הוא לתת כסף כמתנה לחתונה.  זוגות רבים מתכננים את כל תשלומי החתונה על בסיס המתנות שהם צופים לקבל. על כן אם זה מה שחשוב למקבלי המתנות, זה שימושי בשבילם.

ללידה, לעומת זאת, כדאי לתת מתנות שימושיות לתינוק, אך לא בנאליות כמו בגדים או בקבוקים. מתנה כמו ארגונית לשידת החתלה או מתנה מעוצבת ליולדת אלו מתנות הרבה יותר שימושיות ופחות נפוצות, מה שיהפוך את המתנה שאתם מעניקים למיוחדת במינה.